30 januari 2012

Lundadimman

Det högsta lufttrycket i Sverige på hela 40 år uppmättes igår i Haparanda. Men även om mätningen gjordes så långt norrut verkar högtrycket även påverka de södra delarna. Va härligt med lite sol på den bleka vinterhuden!

Om man bor i Lund med omnejd känner man nog till fenomenet - Lundadimman. Den kommer plötsligt och kan infinna sig på bara några minuter. Ja och har den väl kommit så stannar den. Den är liksom ogenomtränglig och kylan och fukten tar sig igenom även den allra bästa av skaljackor.

En av de decembermånader jag bodde i Lund var det fem soltimmar under hela den månaden...och den vintern har jag lite svårt att glömma. Så vad skönt att det blir flera dagar med sol hemma nu.

Men dimman kan ju vara vacker trots allt.



Detta trädet har fascinerat mig under en lång tid. Trädet finns bara några kilometer från Lund centrum, vid vägen mellan Vallkärra och väg 108. Jag är fortfarande inte helt säker på vad det är för ett slags träd, men jag gissar att det är någon slags Alm. Men eftersom trädet verkar helt friskt vet jag inte vad jag ska tro.

Det finns i alla fall alltid hopp om tydligare linjer, längre sikt och blåare himmel! 

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar