26 februari 2012

Mer mandelblom

 Mer mandelblom har utlovats! Så här kommer några dagsfärska bilder.

 Det lilla lammet får di av tackan. 
Det är en vanlig syn, får som går och betar mellan träden.

 Stammarnas mörka färg bildar fina siluetter mot bakgrunden. Lite motljus i bilden också.

Mandelträden har ett rätt så speciellt växtsätt. Grenarna har en tendens att växa lite krokigt och osymmetriskt och eftersom stammarna inte binds upp mot någon käpp eller får en konsekvent beskärning, får varje träd sitt speciella utseende.

Först funderade jag på om trädens utseende berodde på beskärningen eller på trädets växtsätt men har kommit fram till att det måste bero på flera olika saker. Hemma är man van vid att alla träd har en rak stam och att alla träd i en odling ser ungefär likadana ut, åtminstone i moderna fruktodlingar. Dessa mandelträdsodlingar kan man knappast kalla moderna. De sköts säkert på samma gamla sätt som för hundra år sedan. Mallorcanernas sätt att odla mandelträd bygger nog mer på tradition än på att få största möjliga avkastning, skulle jag tro.

I moderna odlingar lägger man ner mycket tid på att binda upp, binda till och beskära odlingen konsekvent för att få bästa möjliga ljus till blommor och  frukt. Häromdagen såg jag faktiskt en olivodling där man planterat träden som häck, precis som i moderna äppelodlingar. I och för sig får man väl en bättre avkastning genom den mest utvecklade skötseltekniken men man får också räkna med monokultur och att det utseendemässigt lätt blir en aning stelt genom att bara tänka på ren avkastning.

Jag har också sett att många mandelträd har en lutande stam, vilket inte alltid verkar ha att göra med var vinden ligger på som mest (till exempel från havet). Efter en närmare titt la jag märke till att kronorna faktiskt är ympade på en grundstam (kan inte säga om det är vanligt men just här såg jag det). Min teori är att rotsystemet på grundstammen inte är tillräckligt starkt för att bära upp en större krona, därav lutar de. Men som sagt, det är bara min lilla teori och jag har egentligen inte så mycket belägg för detta. Det skulle också vara så enkelt att själva lutningen beror på att stammarna aldrig varit bundna mot en käpp. 

Däremot har jag sett att man generellt beskär mandelträden rätt hårt och ibland har jag undrat om det finns någon genomgående tanke bakom teknik och den hårda beskärningen. Skulle vara intressant att få svar på detta någon gång. Det kanske helt enkelt är så att den avkastning man får anses tillräcklig och då har man ju verkligen vunnit på flera sätt!

Ser ni ympstället?

Det har varit den varmaste dagen hittills idag med minst 18 grader i skuggan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar