14 april 2012

Sådderna

Babystadiet är över för några av plantorna och det har blivit dags att skola om ett och annat! Jag gläder mig över vår fina veranda som är ett perfekt drivhus! Men den kunde gott varit dubbelt så stor :-) Södersol och kvällssol flödar in. Nu växer majsplantorna snabbt.


 Dahlior på drivning.



Som vanligt var jag för tidig att så vissa frön, som till exempel Indiankrasse som inte tål någon frost alls. Tomaterna främst ser klena ut än så länge men jag är inte orolig, de brukar va rätt så snabba och kommer att växa till sig. Längst fram i vänster bild: Lyckades få liv i min speciella planta av Pelargonum gibbosum efter ett angrepp av rotlöss. Det är en fetbladspelargon och har hör och häpna gula blommor! Tyvärr strök min Pelargonum sidoides med, en lila, småblommig skönhet.

Så fort vi kom hem från Mallorca sådde vi alla chili- och paprikafrön, egentligen tre månader "för sent" men det ska nog bli bra ändå. Lite senare skörd bara. Karaktärsbladen börjar utvecklas nu och snart ska även dom här små liven skolas om.

2 kommentarer:

  1. Pelargonum gibbosum - min dödde frostdöden tyvärr. Så fin pelargon. Men min Pelargonum sidoides klarade sig fint och jag har köpt stickling också. Kanske kan jag ta stickling till dig om du vill ha.

    SvaraRadera
  2. Å vilken vänlig tanke av dig! Jag försökte ta sticklingar på den men det är ju också en av de väldigt torktåliga och solälskande sorterna som inte klarar stående fukt alls, så alla sticklingarna av den ruttnade. Borde nog haft ännu mer sand i jorden och hållit det torrare än vad jag gjorde. OM du tar sticklingar och får dem att rota sig så är jag spekulant!

    SvaraRadera