3 maj 2012

Vårbruk

Vårbruket utomhus är äntligen igång: Vi har fått bryta ny mark i år och mycket händer på en och samma gång i vår lilla trädgård, men nu är en hel del av fröerna i jorden. Bilderna nedan är från häromdagen.

Ordnat kaos.

Raka led och vattnade sårader.


Rädisor vill jag ha mycket av. Den påsen i mitten som inte syns är 'Frech Breakfast', min favorit! Det är både snygg, snabb och smaskig.

Runåbergs har en hel del olika Asiatiska blad, kålsorter och senapar. De är underbart goda som sallad och såna här gröna blad försöker jag ha på gång hela säsongen. I fjol sådde jag säkert fem, sex gånger totalt. Några av sorterna har jag själv låtit gå i blom och tagit vara på fröna. 

Koriander är en favorit och egen dill på potatisen är sånt jag kan gå och längta efter. Sen blir det fina gula kronor som jag stoppar i någon inläggning.

Känns skönt när man har lagt ut fröna och får ösa igen såfåran. Jag packar alltid med räfsan så att fröna säkert får kontakt med den fuktiga jorden under. Vissa saker är bättre att bredså, som ruccola, dill och koriander.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar