12 juli 2012

Blommorna

Detta är blommorna i vår täppa.

Färgskalan hamnade helt undermedvetet på lime, gul, orange, rosa och cerise, kanske på grund av att vi bosatt oss i ett rödtegelhus som helt klart just nu matchar alla blommor!


 Utan en endaste tanke på färgskalan eller slutresultatet blev det i år en blandning av restfrön från i fjol, dahliaknölar från Mallorca och Bishop´s Children-dahlian som jag brukar dra upp plantor från frö. Jag tycker så mycket om den sorten som blir mörkgrön och mörkröd i bladverket och får blandade röda jordfärger i blommorna, allt från mörkt gul till mörkt röda blommor. Det är nice! Just nu har de flera knoppar på gång att slå ut och man får passa på att njuta för själva blommorna håller inte så länge mer än några dagar bara.




 Som ni ser blev det en del blomstertobak, en blandning av limegröna varianter. Det mesta av blommorna håller vi i kruka eftersom det underlättar att flytta omkring på dem efterhand. Nackdelen med det är kanske att man får komma ihåg att vattna och gödsla.






 Det finns tagetesplanteringar och så finns det tagetesplanteringar... Själv så sätter jag ihop olika sorters tagetes och tycker att jag får en ganska fin blandning som hamnar rätt långt ifrån en-och-en-i-rabatten-tagetesarna som ni säkert känner till. Det jag gillar med tagetes är framför allt kryddtagetesen som doftar ljuvligt i bladen och har så fina enkla blommor, i detta fallet orangea. Kryddtagetes finns ju även i gult. Jag gillar också bladverket och att de blommar hela sommaren igenom och att de har egenskapen att hålla till exempel morotsflugan borta. Jag sätter ofta en tagetesplanta i närheten av morötterna för att hålla dem på avstånd.


 Törnrosas kjortel blev helt klart en favorit! Denna söta planta fick jag av Malin på De 4 årstiderna som jag verkligen uppskattar, ja både plantan och Malin och hennes blogg! Nu klättrar den och blommar så vackert med sitt ganska erotiska inslag på rickepumpen på vår brunn.


 Ett annat ganska erotiskt inslag, nu när vi ändå är inne på ämnet, är taklöken som har börjat blomma riktigt magnifikt med sin fallosartade blomställning! Helt fantastisk växtkraft! Det jag vet är dock att när det hela har blommat över, dör hela blomställningen och lämnar ett stort hål efter sig. Men det trevliga är att det under sommaren också har vuxit till ett stort antal "bebisar" runtom som i sin tur får blomma vidare nästa säsong.


 Kryddtagetes i en ampel. Lätt att glömma vattna den men nu efter allt regnande är den rätt så fin!


 Indiankrasseplantor blev det av några frön som var så gamla att jag inte riktigt trodde på att det skulle bli något av dem. Men de grodde och nu står 'Indian Spice' och lyser vid husknuten med sina mörkorangea blommor och blågröna blad. När man har lust och känner för lite hetta kan man sätta i sig några frön eller en blomma att tugga på. Passar bra ihop med gräsklippning, särskilt som vi har en rättså trög handjagare att putta runt på.




 Alla kan ju se att detta inte är en blomma men denna växt är så vacker och kommer ända från Mallorca. Under tiden vi bodde där tog vi en massa sticklingar på alla möjliga suckulenter och detta är en av de överlevande! Denna plantan har stått ute i sin kruka sen i slutet av maj och gillar verkligen det svenska sommarklimatet. Idag efter regnet var jag ute med kameran och fångade den med alla de vackra regndropparna på. Varje regndroppe på bladen var som ett litet förstoringsglas.


2 kommentarer:

  1. Sicken färgprakt, man blir nog väldigt glad av att komma hem till dig :)! Jag har också testat kryddtagetes i år. köpte småplantor på Åbergs, ynkliga rackare som nu är JÄTTESTORA och väl fyller ut sin plats. Det fina är att de går i nyans från gult till mörkbrun fast att jag köpte alla som orange, tur i oturen ;). Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Mia du är så välkommen hit för att kolla in blommorna, huset o ta en fika! Kryddtagetes är fantastiskt och jag har haft några plantor varje år sen jag flyttade från Lund och det är ju fem år sen nu. Låter spännande att dina fick så många olika nyanser som till och med mörkbruna! Kram

      Radera