31 augusti 2012

Nästa år...

För några år sen fick jag tag i en rotbit av vidjehortensia som åkte ner i en kruka.

Sticklingen växte till sig i den där krukan och nu står plantan i min rabatt och ser riktigt frisk och välmående ut. Nästa år blir det spännande att se om den ska blomma, men den är kanske för liten än. Ärligt talat har den nog det lite för torrt så jag tror att jag kommer flytta fram den på framsidan så småningom.

Jag har faktiskt sneglat en hel del på hortensiasläktet denna säsong. Särskilt de vitblommande vidjehortensiorna och syrénhortensiorna. Otroligt vackra!

 Vidjehortensia, Hydrangea arborescens 'Grandiflora', en favorit. 
(Bilden är lånad)

'Limelight' har ett litet "lösare" växtsätt, men vacker.
 (Bilden är lånad)

  (Bilden är lånad)

På kyrkogården där jag arbetar ibland, finns några riktigt tjusiga trädgårdshortensior. De verkar trivas med lerjord och gassande sol utan nån speciell skötsel eller gödsling.


Det är vanlig trädgårdshortensia Hydrangea macrophylla som skiftar i blått om jordens pH är åt det sura hållet. Jag är inte riktigt kompis med den grälla rosa färgen men efterhand som kylan sätter in får blommorna en vackrare rödaktig färg, för att till slut helt tappa färgen. Men de torra, bruna blombollarna som sitter kvar hela vintern påminner om vad som var och vad som komma skall.

2 kommentarer:

  1. Hortensia er en art som har mange vakre sorter. Har to Hortensia aborescens 'Annabelle' som har blomstra utrolig i sommer. Blomsterhodene henger tungt mot bakken og lyser opp i augustkveldene. Så fin blogg du har! Kjempehyggelig at du har lagt deg som følger. Anne

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Vad roligt att du följer min blogg också. Ja de ljusa bollarna är verkligen som lampor i augustikvällarna!

    SvaraRadera