26 september 2012

Sköna böna



Äntligen börjar vi skörda fullmatade baljor av Rosenböna. Här kan ni läsa tidigare inlägg om denna sköna böna :-) I ett tidigare stadium innan de gröna, unga baljorna börjar producera frön, går det bra att äta dem som brytbönor. Man ska bara komma ihåg att alla bönor innehåller ett svagt gift, så man ska alltid koka bönor ordentligt en stund innan man kalasar på dem.

Jag kokar fröna i vatten i cirka tjugo minuter tillsammans med några vitlöksklyftor och en rosmarinkvist. Hade jag haft kyndel (vinter- eller sommarkyndel spelar ingen roll) hade det varit snäppet bättre, men rosmarin ger också en jättefin smak. Sen låter jag bönorna svalna, häller bort vattnet och paketerar sedan i en vanlig fryspåse och in i frysen. Gott att ha i en gryta lite senare... 

2 kommentarer:

  1. De är ju så snygga! och goda tack och lov.
    Jag hann inte få ner några i år men nästa år skall jag minsann få till det!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jeg er også veldig glad i bønner. Noen er også veldig vakre, nesten som smykkesteiner. Anne

    SvaraRadera