25 september 2012

Tomatskörden 2012


Nu plockar jag in tomaterna eftersom det börjar bli för kallt utomhus för att de ska mogna. Jag inser ju att jag ligger lite efter alla andra ivriga odlare som fått mogna tomater för länge sedan men så var ju jag också rättså sent ute med att så :-)

Detta året har vi odlat i krukor mot en södervägg och jag måste säga att jag är förvånad att det har gått så pass bra ändå. Jag är annars van vid jordbäddar i växthus vilket innebär helt andra odlingsmöjligheter och mycket större skördar.

Svårigheten med att odla i kruka har varit vattningen, att få en jämn fuktighet i jorden, som är a och o när man odlar tomater. Vi kunde förstås satsat på både större odlingskärl och till exempel en droppbevattning. Vi kunde också lagt på ett tjockare lager gräsklipp som brukar göra att fukten hålls kvar i krukan lite längre tid.

Väder och vind gör också det svårare att få tomaterna att mogna på ett bra sätt. Någon sort har varit känslig för att ha ståendes vatten runt flugan och börjat ruttna och några har fått sprickor där det börjat mögla. Sprickor i tomater beror också på ojämn bevattning.

Några av sorterna är säkra kort men sen har vi också haft vårt lilla experiment med tre sorter från Mallorca.

'Mallorca I'
Fin tomat, lite rosa färg. Fast kött, mycket smak, ganska syrlig.

'Mallorca II'
Fin äggrund form, alldeles slät i skalet. Fast kött, lite sötare än 'Mallorca I' och inte alls lika syrlig.

'Mallorca III'
Väldigt fast kött och minst smakrik av de tre. Det var denna sorten som inte tålde regn o kyla så bra.

'Golden Boy'
Så kommer vi till de mer säkra korten. Jättefin gul tomat, smakrik och syrlig.

'Kattesund'
...kallar jag den. En favorit som jag odlat flera gånger.
Som ni ser blir den mörkt rödbrun som mogen. Den har ett ganska fast kött, mycket smakrik och söt. Det bästa med den är att den tål vårt kalla utomhusklimat och kräver inte mycket näring. Som ni ser har fjärilslarverna kalasat på skalet. Även bladen tyckte de om att kaläta så vi fick kolla plantorna ofta under en period.

'Manzano 2'
Detta är en italiensk pastatomat som fick en chans till av mig detta året. Som ni ser är det denna sorten som fick pistillröta. Köttet är ganska mjöligt/krämigt så denna tomat passar bäst till tomatsåser.

'Principe de Borhese'
En jättefin italiensk tomat som har det mesta en tomat ska ha. Plus att den ger ganska mycket tomater.

'Mei Wei'
Till sist min absoluta favorit, en körsbärstomat som ger rikligt med tomater och som smakar helt ljuvligt. Jag har nog aldrig träffat på en tomat som smakar godare.

Bifftomaterna verkar ta lång tid på sig att mogna och jag har en känsla av att det inte kommer att bli så mycket av dem i år. Jag har annars 'Coeur de Boef' och 'Olympic Flame' som är två riktigt goda och vackra tomater som jag skulle behöva ta frö på. Jag får nog göra rokad på verandan och flytta in krukorna från kylan så att de kan få mogna i lugn och ro.


9 kommentarer:

  1. Det var ingen bra tomatsommar, denna. Vi har fått en hel del men nu börjar de spricka och alla bladen är bruna och hänger. Vi har också våra tomater ute så de har fått alldeles för mycket vatten. Men goda är de fortfarande. Ska försöka komma ihåg att prova Mei Wei nästa år.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runåbergs fröer har Mei Wei om du blir sugen på att beställa! /Maria

      Radera
  2. Vilka fina tomater du har fått. Jag undrade just det där med sprickor. Mina fick det nu den sista tiden, men det berodde kanske på att jag inte vattnat speciellt mycket de senaste veckorna. Jag har en tendens att tröttna på växthuset den här årstiden... Roligt med beskrivning på sorterna, jag ska nog prova fler nästa år. Ha det bra!
    /Liv

    SvaraRadera
  3. Verkligen intressanta tomatiakttagelser.
    Nu blev jag väldans inspirerad att göra ett liknande inlägg.
    Jättekul att jämföra erfarenheter.
    Tack för din mysiga kommentar, den värmde.
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kan du inte göra det! Jättenyfiken på dina sorter! Glöm inte tändsticksasken ;-) Kram

      Radera
  4. Proffsigt tomatinlägg! Vår tomt är 1500kvadrat men det är väl ca hälften som är trädgårderad. Resten ligger det hus och bollplan på :)

    SvaraRadera
  5. Oj vad du odlar! Tomaterna ser jättefina och goda ut!

    Ha en skön dag. Här regnar det idag, så det blir storstövlarna på;)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Det verkar som du har lyckats bra med tomaterna i år, trots vädret! Vi odlar också i krukor i söderläge, men har fått dålig skörd i år. 'Mei Wei' skall jag försöka komma ihåg till nästa år.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera