16 juni 2013

Finast just nu



Finast i trädgården just nu är definitivt Geranium och det passar ju så perfekt nu runt midsommar med blommor i stora sjok! Jag har några olika arter och sorter och trivs väldigt bra med detta tacksamma släkte.

Önskar att jag hade ännu mer plats eftersom det finns så många fina nävor. På bilderna ovan är det två olika sorter av Liten flocknäva (G. cantabrigiense) och på bilderna nedan är det Vit brunnäva (G. phaeum).
Plantorna av Liten flocknäva har vävt ihop sig på kort tid, bara en säsong, och bildat fina mattor.

Sen finns även nätnäva (G. renardii), spansknäva (G. endressi), vit blodnäva (G. sanguineum) och några till i trädgården, men de är nysatta och gör sig inte så bra på bild ännu. Stinknäva (G.robertianum) är en favorit som växer vilt och frösår sig häromkring och den rensar jag inte bort. Tycker faktiskt att den doftar riktigt gott.Men jag gillar även Bärfisdoft och Koriander... om nån undrar.



3 kommentarer:

  1. Stinknäva? :-) Hm, jag har börjat plantera några nävor lite här och där och har inte riktigt upptäckt deras storhet än. Blir lite skrämd av folk som tycker att de tar över hejdlöst också. Men dina bilder och nävor är så vackra, så vackra. Som en midsommarnattsdröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, man får väl passa dem lite om man inte tycker de ska få ta över... Jag tycker gärna de kan få sprida ut sig, man kan ju också välja sort efter utrymme. Jag vill bara ha fler och fler :-D

      Radera
  2. Hvor nydelige de er geraniumen. Man får ikke nok av dem i Hagen.

    SvaraRadera