24 augusti 2013

Potatisbladmögel



Det blev snabba ryck med att plocka av alla tomater och kasta bort blasten, sen plantorna fått en släng av potatisbladmögel. Vissa tomater hade redan börjat ruttna och trilla av. Så nu får de friska ligga och mogna inne i värmen på verandan.

Sen såddes det ny ruccola, sareptasenap och rädisor. Höstsådden är en av de bästa och gott att ha sallad att plocka in i november. Men jag får nog passa sådderna i det dära landet, för det jag sådde för två veckor sedan är puts väck. Inte ett spår av varken ruccola eller något annat. Jag såg att de hade grott men den var de bara borta...

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa. Hur ser potatisbladmögel ut? Våra tomater var nog väldigt tidiga och vi har ätit och ätit ... nu har vi kommit ikapp och det finns tomatplantor kvar som är gröna och frodiga med mycket tomater på gång. Men de tidiga verkar ha gjort sitt och jag klipper bort dem allt eftersom de blir kala. Och kan man så ruccola även nu? Det är min favorit bland sallader (dock inte min mans) och vi kan fortfarande skörda men jag får knipsa av knoppar hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker potatisbladmögel ser ut som att bladen gulnar och får bruna fläckar, det vissnar liksom i snabb takt och lägger sig ner. Sen regnar möglet ner i jorden och angriper potatisarna som får brunröta. Det ser ut som att det även angriper själva tomatfrukterna, vissa blir fläckvis bruna under skalet och oätliga.
      Ruccola är snabb att gro och har vi tur blir det många fler varma dagar så att det hinner bli fina plantor. Det är en favorit här med :-) Det kan vara en fördel att så i kruka, det går lite snabbare!

      Radera