24 mars 2014

Övervintrad favorit


I min värld behöver man ha några plantor av jätteverbena (Verbena bonariensis) för att trädgården ska kännas komplett (eftersom den inte är det  :-) Jag har inte sått några i år för jag tänkte att de som står där ute ska självså sig och bilda nya fina plantor...

I eftermiddags tog jag lite tid i trädgården till att rensa och klippa ner och gräva bort dött. Verbenaplantorna åkte upp med spaden av bara farten men väl på komposten drogs min blick tillbaka till plantorna. Ungefär som Kalle Anka som får titta två gånger. Då upptäcker jag att de plantor jag precis har grävt upp och slängt på komposten har övervintrat! Gröna stjälkar och nya fina skott på dem. Så roligt!

Så de fick planteras tillbaka på direkten. Hoppas de vill rota sig igen... ups... ups... Får kanske ge dem lite näring också. Jag har i alla fall vattnat och imorgon ska det regna.

Ni har ju inte haft nån vinter här verkar det som ;-) ;-)
Jo, Rosmarinen hade gått bort som vanligt. Det får vara bevis nog!

14 kommentarer:

  1. Vilken tur att du såg skotten. Håller tummarna att de tar sig igen.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej! Det verkar vara så för mig med...Hoppas!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Nämen toppen! Tur att du kollade ordentligt en gång till.
    Jag har precis upptäckt massor med små stockrosplantor vilket också känns bonus och toppen.
    Älskar jätteverbenor och nu måste jag snabbt ut och kolla om mina plantor som står kvar kan ha haft samma otroliga tur som dina.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag måste oxå ha verbenor och har sått mängder. Men i år vill de inte ta sig! Men jag har även lämnat i trädgården och nu blir jag nyfiken på om de klarat sig ! :)

    SvaraRadera
  5. Man ska aldrig ha bråttom i sin trädgård, men det är svårt att hejda sig ibland. Tur att ögonen var med dig. Jag köpte några sticklingar istället för att så i år.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Ingen sommer uten Kjempeverbena:) Du og du så bra at Kalle Anka var våken! Så heldig du er som har fått dem til å overvintre ute. Jeg skal jammen sjekke mine en gang til. Kanskje jeg er like heldig.

    SvaraRadera
  7. Hej Maria och lycka till med verbenorna, dem kan man inte få för många av. Förra året hade jag många plantor som självsått sig från 2012 men de hann inte blomma. De vinterförvarades frostfritt i krukförrådet och står nu och väntar i en kallbänk. Årets frösådda - inomhus - ser än så länge riktigt pigga ut och är snart färdiga att skola om. Det är ju lite pilligt men ack så roligt, jag bara äälskar dom. Det var Piet Oudolf som satte mig på spåret.
    Glad vår hälsar Margareta i Särö

    SvaraRadera
  8. Jag har förstås sett dem i många år, men det var först förra året jag faktiskt fick "syn på dem". Jätteläckra växter! Ska nog försöka mig på dem.
    /E

    SvaraRadera
  9. Men vilken tur att du såg dem. Jag visste inte att dom kunde självså sig. De är jättevackra. I mitt ouppvärmda växthus såg jag att min citronverbena hade fått små små blad. Och doftade precis som den skulle. Det har inte hänt förut, varken ute eller inne.

    SvaraRadera
  10. Hei Maria! Så kjempemorsomt at de har overlevd. Du kommer til å få blomstring veldig i år. Er så enig at hagen ikke er komplett uten kjempeverbena. Kan ikke få nok av dem.
    Vet du, i år har ikke ett frø spirt. Det var nesten på kanten av en katastrofe, men så dukker en reddende engel opp. Hun driver salg av planter og var ferdig med priklingen av verbenaen. Så fikk jeg resten!!! Det er rene skjære lykke. Det er godt at engler fins. Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uff, det skal sevfølgelig stå Maria. Ble vel så engasjert over å skrive om kjempeverbena at jeg ikke sjekker hva jeg har skrevet. Anne

      Radera
  11. Häftigt, har hört flera som lyckats med knepet att övervintra jätteverbena i år! Fast inte i zon 4, så jag får glädja mig åt mina frösådda pytteplantor som är på väg upp.

    SvaraRadera
  12. I början på¨min parkarbetarkarriär fnyste jag litet föraktfullt åt jätteverbenan. Numer har jag lärt mej uppskatta denna vindvajande skönhet som blommar HELA sommaren ända fram till frosten. Som jag brukar säga; en riktig goding!

    SvaraRadera