29 mars 2014

Sätter potatis idag!

Tack för era rara och medkännande kommentarer i mitt förra inlägg! Den här sköna våren att det känns lite lättare också. Vi hade trots allt en väldigt bra vintervila och jag känner mig pigg och glad att ta tag i nya saker, både med jobb i andras och den egna trädgården.

Varma vårkramar till er!



Det är potatissättartider och bäddarna i landet böjar bli klara/färdigkrattade och jorden känns sådär smulig och fin och porös.

Fyra sorters potatis blir det i år. Vi har inte hur stort land som helst men där blir potatis till oss två ett tag in på vintern.

'Swift', tidig sort, nematodresistent. Fast.
'Erika', tidig, fast.
'Toluca', Bladmögelresistent, medeltidig, fast. Ekologiskt utsäde.
'Cerise', Fast delikatesspotatis. Helt rosa skal.

Jag förgroddar och rotar inte våra potatisar (och håller på :-). Ner i jorden så får de utvecklas där nere bäst de vill. Det kanske låter lite nonchalant men jag tycker inte jag har tid att gulla med dem. Jag tror att de kommer lika bra ändå.



För övrigt betyder VÅR ofta i min värld att gräva bort gräsmatta och anlägga nya rabatter och planteringar.

På den övre bilden gräver jag bort gräsmatta så att den planteringen hamnar ända fram till gången. Det gör att jag kan flytta fram perenner som hamnat i lite skugga. Här ska jordförbättras och planteras om :-)

På andra bilden har jag sparat en cirkel gräs där det blir skönt solläge på eftermiddagarna. I bakgrunden står en bänk nu, men där kommer jag att sätta upp en pilskärm som jag ska fläta snart. Det finns nämligen ett pilträd som ska beskäras! Längtar efter att fläta med pil...


I bakgrunden av rabatten växer många vårstjärnor Chionodoxa frobesii och det får de gärna göra.




Några glädjekällor och någon som ropat och ropar på lite omsorg, kanske målarfärg! Flaggstångsfästet...! Jag vill egentligen ta bort det men orkar jag gräva upp och transportera bort fundamentet? Just nu står det i alla fall bara där och ser riktigt fult ut och ni kan ju tänka er hur snyggt det är att ha i bakgrunden, när man försöker att fota en vacker blomma...

Trevlig lördagskväll på er!

5 kommentarer:

  1. Det kanske går i Skåne, men här väntar jag nog en månad till. Fast under tiden gullar jag med dem. Just idag har flera sorters potatis inhandlats och ligger nu och gullar till sig.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Äntligen får man energi igen! Potatissättardagar är sannerligen inte det sämsta och det där med grävning av rabatter känner jag igen... Fast det är ett kärt jobb.
    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Så härligt det ser ut!! Ha en fin fortsättning på helgen. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  4. Hei! Den skjønne våren er her. Har trukket pusten ekstra dypt noen ganger i helga. Jorda som venter på potetene ser deilig varm og porøs ut. Lungeurt som blomstrer, er det nok en en stund til her. Du kan jo, lage rabarbrapai snart. Kan du ikke sette en krukke med blomstererter foran og bruke flaggstangfestet som et klatrestativ? Alt løser seg med krukker!!! Det er vårlys i bildene dine. Deilig! Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Hei igjen! Du spurte om pinnene som stakk ut av bildet. Det er armeringsjern og de er kjempefine til å bruke som klatrestativ til f.eks klematis og humle. Du får kjøpt dem byggvarebutikker. De er ikke så dyre, ca. 15.16 kr. per meter. De får etter hvert en rustfarge som gjør at de ikke blir så synlige.

    SvaraRadera