25 april 2014

Gula bollar som maskros typ


Kerria japonica 'Pleniflora' 

Den här busken fanns här när vi köpte... Sprider sig i rabatten så man får hålla efter den med spaden och nu på våren ploppar den ut massor av guldgula bollar. Tidig blomning som allting annat. Häggen blommar i Malmö till exempel och rapsen är tre veckor tidig. Hur ska detta sluta?

Den största delen av sommaren är Kerria en helt grön buske som fungerar ganska bra som bakgrund till perenner men det är verkligen ingen favoritbuske och den här gula färgen lyser ikapp med maskrosorna på uteplatsen...



Ja, vad ska man säga, inte så snygg men lite kul är den iallafall även om jag kanske är lagd mer åt det enhetliga hållet... Men man ska orka gräva bort den och sätta nåt annat...

Nu är det helg!

6 kommentarer:

  1. Hej kære dig
    De ser skønne ud de gule boller!!!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  2. Det var en kul buske. Har inte sett nån Kerria Japonica tidigare. Okej, gul är ingen favotifärg, men på våren är alla färger välkomna. Tycker din buske är jättefin, tät, grön och alldeles fullproppad av glada pompomer.

    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hvor ser det smukt ud med de gule farver! - God weekend!

    SvaraRadera
  4. Den är fin på dina bilder men jag förstår dig mer än väl... försöker utrota forsythior och ölandstok här... Förra ägaren spridde dom som vinden... dyker upp och stör mig mycket - väldigt fjantigt men tyvärr sant.
    Ha en skön helg
    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Oh, fylld Kerria! Vad fint!!! Måste ut och kolla om min lever! Ha en jättefin vårhelg, jag SKA försöka njuta av min egen trädgård nu! :) Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Den är fin. Har själv funderat på en sådan. Visste inte att den är duktig på att sprida sig. Man får ta det i beaktande.

    SvaraRadera