21 maj 2014

Våra citrusträd blommar...

...och doftar såå gott.

Så underbart det är att ha några citrusträd som villigt blommar. Vi har väntat länge nu på de vackra, kritvita knopparna som slår ut en efter en och jag har tagit fram en liten pensel och försöker pollinera dem. Det är ett citronträd och två navelapelsinträd. Tänk om det kunde bli frukt i sommar..?

När de blommat klart ska de ut i trädgården och då ska de få kalkhaltig citrusjord och större krukor. Det börjar bli trångt härinne med allt som väntar på att få komma ut.

Först ut är kålplantor och tomater, fänkål och sommarblommor.







 Vi ses!

5 kommentarer:

  1. Härligt med citrusblommor. Jag har två små plantor som jag dragit upp från en kärna av blodapelsin. Satte den mest på skoj men blev ju jätteglad när jag såg att den grott :)
    Om det blir blommor på dem, det är väl mer osäkert. Det dröjer nog flera år i så fall.
    Men kul är det ändå.
    Mvh Ulla

    SvaraRadera
  2. Mmm vad härligt. Både min apelsin och min citron ser friska och fina ut. Men knoppar syns inte. Blanka fina blad iallafall.

    SvaraRadera
  3. Hej Maria
    har du dragit upp dom från frön?
    Jag tycker deras doft är makalöst sensuell och god... Har två egna i växthuset som doftar så jag nästan storknar på kvällen...
    Sköt om dig
    Malin

    SvaraRadera
  4. Så roligt med egna citrusträd. Det har jag inte provat. Hoppas du får många frukter.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera