6 februari 2015

Chilisådd igår och chilidrömmar

Såhär ser min 'Stewart' ut. 'Stewart' är alltså inte min kille utan min värmebox som jag har för att driva upp frön som vill ha varmt för att gro. 'Stewart' är inte så stor men det får plats ett antal krukor och jag är inte så stor i produktionen, men jag har sett att dessa värmeboxar finns i större storlekar också.

Såhär ser 'Stewart' ut med locket på. Det finns två små luftningshål i handtaget som är öppningsbara.

Här har jag förberett krukorna med prima såjord och nu ska fröna i. Jorden genomfuktas (ljummet vatten) innan jag sår och låter krukorna stå ett litet tag och rinna av.

Under tiden skriver jag etiketter och funderar på om jag inte skulle tagit mindre krukor för att få plats med ännu fler sorter :-) Men nu är det så här att jag tänker bredså fröna eftersom en del frön börjar bli till åren. Alla frön har jag tagit själv.

Jag vet nog att man inte ska bredså chili utan så ett frö i varje liten kruka för att inte störa rotsystemet sen när de ska skolas om men alla vet att jag är så lätt på handen så... :-)

Som ni kanske ser har jag bara fyllt krukorna till hälften med såjord och då vill jag säga att det är med vilje som jag gör det. När chilifröet gror och blir chiliplanta är det så att den allra första rottråden skickas rakt ner i botten på krukan oavsett hur stor krukan är och förgrenar sig inte särskilt mycket. Eftersom jag har 11cm-krukor vill jag inte att rottrådarna ska bli för långa eftersom plantorna ska skolas om två gånger till innan de ska planteras i de stora krukorna utomhus (när det är frostfritt, tänk så mysigt det ska bli!)

I morse såg det ut såhär i min 'Stewart'. Det är cirka 20-23 grader i lådan och det blir imma på locket. 

Jag har sått åtta sorter varav tre är sorter från Mallorca som vi provodlat innan, bland annat 'Dulce de Espana' som är en supergod paprika och ser ut som följer


Sen har vi något som är eller liknar 'Pallegrino Italian' en kort och smal röd liten rackare.



De andra fem sorterna är också Capsicum annuum 
'Sweet Hungarian' (som jag förut kallat 'Stor röd Balkan'



Kära "gamla" 'Czechoslovacian Black' som blir djupt röd när den mognar



'Pimiento Espelette' är en fransk favorit



'Grekisk Paprika' är lite starkare än man kan tro...



'Jalapeño' är en trevlig och klassisk sort. 




Till sist, denna bilden är från en odling i Kina som ser underbar ut. En liten chiliskog nästan.

Någon gång har jag tänkt att varför inte prova chili på friland! Så nu ska det göras i ett varmt och skyddat läge (får ordnas). Skörden blir nog inte lika stor som i Kina men detta måste ju testas.

Chilibilderna i detta inlägg är samtliga lånade från nätet.

11 kommentarer:

  1. Härligt med så mycket Chilli.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  2. Ja nu sätter jag också igång lite blygsamt. Det här med paprika.pepperoni och chili kan jag inte så bra men vet att tidig sådd är a&o. Tack för dina tips! Vi har åkt på flunsan så skidorna står där dom står. Nu får det bli lättsammare övningar för mig som att pillra ner några frön.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Där fick jag lära mig lite nytt om chili/paprikasådd. Det är med rötterna och att inte så för djupt var ett bra tips. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  4. Hei! Jeg har sådd chili for første gang av egne frø. Etter å ha lest hva du skriver, ser at jeg har gjort mange feil. Nå har jeg satt pottene på badet, så får de i hvert fall mer varme enn de hat hatt.
    De får takke deg om de spirer.
    Her blåser det noe utrolig. Det er nesten skummelt å gå ut. Greiner og kvister fyker veggimellom.
    God lørdagskveld! Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Aha var den en sådan fin sak. Jag tänkte inte så några chilis i år utan köper mig några färdiga plantor. Har så mycket annat på G liksom.
    Men kanske jag behöver ett sådant lite hus...??????
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Låter så spännande med alla olika chilisorter och vackra är de. Synd att jag är så överkänslig mot särskilt chili.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Lykke til med din Stewart! Det skal nok bli mye god hete i maten din utpå sommeren :)

    SvaraRadera
  8. Så flotte chilli og paprika! Spennede med ulike sorter og også de en finner ved middelhavet:)
    Flotte varmebokser!!
    Fin uke til deg:)
    Ps...fint at du likte turen i Norge...naturen er veldig variert og fjordene er helt spesielle:)

    SvaraRadera
  9. Härligt att komma igång med sådderna, eller hur? En del riktigt kul sorter där! Hoppas allt gror som det ska! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Jamen åh, jag behöver också en Stewart :-) Tycker de är sega i grodd de små uslingarna..fast det var en del äldre fröer också...tydligen bland köpefröerna med, inte så ovanligt iofs...
    Mina egensamlade från förra året grodde på ett par dagar, så det är nog inte temperaturen det beror på. Lycka till med chiliskogen :-)
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera