2 maj 2015

Den andra maj


För första gången blommar Epimedium rubrum här, Röd sockblomma en två år gammal planta. Jag har inte klippt ner dem för jag ville kolla hur det ser ut när man inte klipper ner. Följande vårar kommer jag klippa ner, det ser faktiskt fräschare ut med nya blad.



Rabarberknoppen alltid lika sprängfylld och fin på våren men det är ju en blomknopp och den ska bort så småningom. Idag blev det rabarberkaka igen och jag passar gärna på innan båda plantorna ska flyttas tillsammans med vinbär och ska få ett eget land.



Penséerna börjar fylla ut krukorna och är så tåliga mot de kyliga nätterna och den rätt så kalla vinden som ligger på ibland.



Jordviva och Gullgröna i kvällssolen blir nästan genomskinliga kronblad.



Den röda tulpanen i häcken är på väg att slå ut nu. Den får stå kvar för att den blommar så gärna med många knoppar (i år 15st) och nu välkomnar jag den istället för att försöka gräva bort den vilket inte går. Man undrar hur djupt lökarna sitter egentligen. Det märks iallafall att jag har gödslat (häcken)...



Vissa har fortfarande mössan på. Knoppen på en vit klockhyacint har fått ett löv som passar perfekt som mössa.



Mandelträdet som fick stå utomhus hela vintern har visat blomknoppar ett tag nu och snart spricker de upp och blommar! Det är lätt att räkna blomknopparna jämfört med de andra två träden som står inomhus på verandan. När de blommade under mitten av mars månad hade de oändligt många blommor. Vi är glada att detta överlevt vårt lilla experiment, en hel skånsk vinter utomhus (även om den var mild). Sen får vi se om vi lyckas få några mandlar på det. På träden inne har vi en del mandelkart, både små och stora.


22 kommentarer:

  1. Egen mandel låter ju helt otroligt. Sockblomma har jag misslyckats med, tycker den är så fin. Här lyser solen med sin frånvaro.
    Kram

    SvaraRadera
  2. ÅÅ vad våren kommit långt hos dig...den röda sockblomman dog förra vintern för mig och jag har inte skaffat en ny ,det borde jag nog göra ser jag på in vackra bild av den :)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Hei Maria!
    Himla vakkert vårlys. Morsomt at du har klart å overvintre et mandeltre. Husker veldig godt bildene fra Mallis med store trær som blomstret. Det var første gang jeg så det. Husker også vakre landskapsbilder som du hadde malt.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  4. Just det, sockblomma ja. Den har jag nog baske mig rensat bort i min iver att göra en ny rabatt. Hoppsan. Men vackra är de.

    SvaraRadera
  5. Åh, vad härligt med mandelblom! Kanske skulle jag testa ett i uterummet på vintern, för här tror jag inte på det! Rabarberpaj har jag kunnat fixa en gång den här veckan, ska se om det kan bli en till i kväll? Klart att klockhyacinten har mössa - det är ju kallt! ;) Ha en skön söndag! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Smuk plante Epimedium rubrum, den hænger så elegant med hovederne!

    Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  7. Oj, så lyxigt med mandelträd och jag som äter mandel som godis. Det hade varit nåt för mig. Finissar åt tulpanerna i häcken för det ser ut som om de krampaktigt tänker låta bli att slå ut. Knyter sina knoppar hårt, hårt.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så fint det gror hos deg:)
    Ååå..så heldig du er som har mandel tre!!...det kunne jeg ønske meg også,men tror det blir for kjølig her på vinteren..
    Fin maiuke til deg:)

    SvaraRadera
  9. Det är en fantastiskt härlig och frodig tid just nu. Blad och blommor formligen spränger fram från dag till dag. Låter spännande med mandelträd. Har du lekt humla, eller har du låtit blommorna vara ifred och lämnat polineringen åt insekterna?
    Ha det riktigt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lekt humla ja :-) och nu passar jag dem därute så att de också ska få pollineras. Men ingen blomma än sålänge...

      Radera
  10. Vad roligt att mandelträdet klarat vintern. Det är ju ett vågspel. / Britt

    SvaraRadera
  11. Alla skriver om dessa sockblommor - och jag har aldrig dett någon i verkligheten vad jag vet. Måste bekanta mig och eventuellt skaffa ett gäng!
    Den där tulpanen - har den något namn? Verkar odlingsvärd!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila, det har den säkert men jag vet inte vad. Den kan vara riktigt gammal sort och jag har inte sett den någon annan stans så det är kul.

      Radera
  12. Åh vad härligt det ser ut hos dig! Sockblomman är bedårande söt, den har inte jag heller men helt klart skulle man skaffa en. Vår snö har töat bort nu och idag har vi nästan 13 grader varmt så nu får jag ta och göra ordning odlingslådorna.

    SvaraRadera
  13. Mycket fint! Mandelträd kan man ju bara drömma om. Sockblommorna är favoriter här och det gäller att rensa bort det gamla innan nya blad och blommor kommer.
    Ha det gott!

    SvaraRadera