4 juli 2015

Sommarkväll


Sommarkväll hos oss. Smultronen har börjat mogna och kryddsalvian blommar som allra bäst. Överallt surrar humlorna och en stor pilfinksfamilj sandbadar i jorden och dricker vatten ur hinkarna som jag fyller. De kommer och sätter sig riktigt nära och ser så nöjda ut. Jag har precis vattnat vitlök och krukor, en skön syssla när den mesta värmen har lagt sig och det börjar fläkta lite.

I landet växer inte så mycket mer än vitlök i år, självsådda ringblommor och dahlior som hamnat i varsin grop av bara farten. Nåt får man ju ha fast man har brått, brått med jobb. Har chili i krukor som jag satte ut samma dag som det kom hagel... Ingen hit men de repar sig nu när det är varmare. Mandelträdet som övervintrade ute växer som bara den.

Nu ska jag vara ledig ett par dagar. Det blir att måla fönster och fixa med annat än trädgård men jag ska njuta av den.




7 kommentarer:

  1. Ser ut som alldeles lagom mycket grönsaker! Jag har som vanligt tagit i alldeles förfärligt och det straffar sig nu när man måste vattna vattna vattna...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  2. Låter som samma läge som här, har en grönsakssäng full av vitlök. :-) Och blommande spenat. Jag njuuuuuter också!

    SvaraRadera
  3. Vissa år hinner man inte mer än vitlök. Så är det bara. :-) Hoppas du får sköna lediga dagar!
    Må så gott

    SvaraRadera
  4. Ha en skön ledighet, ibland behöver man vila från trädgården eller...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härlig smultronbild! Har just varit ute och plockat ett par deciliter till frukost. Älskar smultrontiden. Konstigt att det alltid ska vara så jäktigt på våren och sommaren. Man borde ju ta ledigt och bara ligga och titta på molnen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder från din köksträdgård!!! Älskar att titta in i andras köksträdgårdar. Ha en härlig ledighet! Allt gott Mari

    SvaraRadera
  7. Härligt! Smultron får vi vänta på men vitlöken ser ungefär lika ut här. En hel pallkrage fylld. Visst är det skönt att måsta göra något annat ibland och bara njuta av trädgården i pauserna;)
    Ha det bra!

    SvaraRadera