3 oktober 2015

Heldag i trädgården


Det har varit en heldag ute i trädgården i ett helt fantastiskt höstväder. Det är inte så ofta som det hinns med heldagar men idag var det helt rätt och det behövdes rensas en massa.

Det börjar också dra ihop sig för att ta in kära suckulenter, dahlior och pelargoner men jag avvaktar lite till. Dagen avslutades med denna bilden i kvällssol. Både ringblommor och jätteverbena är självsådda och ringblommorna blommar om efter att jag har klippt ner dem. Tacksamt.

11 kommentarer:

  1. Hur förvarar du dina dahlior över vintern? Verkar vara en hel vetenskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bettina,
      Jag har en källare där det inte blir minusgrader där jag förvarar dem i stora krukor. Jag klipper ner dem där ute och skakar av all jord, det är för att ingen fukt ska finnas kvar som kan göra att de ruttnar. Jag lägger en rotklump i varje kruka, skriver färg för jag vill ha dem på rätt ställe till våren och häller över lite fluffig torvmull. Jag vattnar ingenting under vintern. Det har gått bra de senaste tre åren :-)

      Radera
  2. Så mycket fin jag ser där i din trädgård. Kul att se.
    Ringblommor kan man inte vara utan.
    Ha en skön söndag
    Annika

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Bildet er så fint. Lyset og fargene, og ikke minst ringblomstene og verbenaene. Tenk å ha et bed med bare ringblomster og verbena. Det er sånn jeg tenker hver høst, når det er for seint.
    Dahliane og fuchsiane står ute her, men de bør inn. Pelargoniane er stort sett inne.
    Ha det så godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  4. Gillar den bilden, magiskt!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker bild! Den förmedlar fint årstiden i trädgården under en vacker dag.
    /Ha det gott! Anja

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker bild! Den förmedlar fint årstiden i trädgården under en vacker dag.
    /Ha det gott! Anja

    SvaraRadera
  7. Härlig stämningsfull bild. Ringblommor är verkligen ovärderliga i trädgården, De bara blommar och blommar som små solar. Hoppas frosten dröjer lite till så att dahlior och annat får blomma ett tag till.
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Underbar bild. Självsådda blommor är verkligen inte fy skam.
    Hoppas du har en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. For et nydelig lys og herlig blomstring i hagen din! Det har vært en fantastisk høst.Bare å nye så lenge den varer. Ha en god søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
  10. Magisk bilde fra oktober-hagen din!!
    Kjempeverbena og alle de duse fine fargene bakover:)
    På hortensiaene mine legger jeg et oppklipp av vintergrønt som jeg har i hagen,og dette virker å være nok for å beholde blåfargen,med litt nyanser som jeg syns er veldig fint:)

    SvaraRadera